Hvor raskt er Altibox-nettet ditt?
Mange forhold hjemme i huset bestemmer hastigheten på bredbåndet ditt, spesielt hvis du har trådløst internett. Test gjerne hastighet her, og sjekk så hva du kan gjøre selv for å få bedre trådløst nett hjemme.
Typiske grunner til at wifi er treigt
- Det er vegger, murer, etasjeskillere, møbler og/eller gjenstander som står mellom hjemmesentralen (senderen) og din trådløse enhet (mottakeren)
- Det er flere enheter i huset som deler på internett
- Du har hastighet over 100/100 Mbps, men bruker gamle Cat5-nettverkskabler
- Du har ikke satt hjemmesentralen i bromodus (med Google Nest og Google Wifi)
- Din trådløs-router (ikke hjemmesentralen fra Altibox) er gammel og demper hastighet og signal
Dette kan du selv gjøre for å øke hastigheten
- Re-start hjemmesentral, datamaskiner og andre enheter som bruker internett.
- Hvis du kan bruke nettverkskabel helt fram til enheten din, vil det gi bedre resultat enn trådløs tilkobling.
- Prøv mesh-nettverket Altibox Wifi Overalt for å få lynrask wifi-dekning i alle rom og områder i hjemmet. Les mer her.
- Bytt gamle og slitte datakabler med nye. Cat5-kabler kan gi utfordringer med å gi høyere hastighet over 100/100, så her anbefaler vi å bruke Cat5e- eller Cat6-kabler.
- Bruk nytt datautstyr (Wifi-ruter, mobil, nettbrett etc.) med teknologi som kan utnytte den høye båndbredden fra Altibox.
- Laster du ned mye data samtidig, som for eksempel oppdateringer på mobil og pc, streamet tv, film og musikk? Da senkes hastigheten for hver enkelt bruker.
- Oppgrader til en raskere linje.
Bedre dekning med Altibox Wifi Overalt
Sliter du med wifi-dekningen i deler av hjemmet? Kombinasjonen av lynrask kablet Altibox-bredbånd og wifi-punkt fra Altibox Wifi Overalt gir godt trådløst nett i hele boligen. Du kan enkelt forsterke wifi-signalet selv.
Greit å vite om hastighet
Du abonnerer på en gitt hastighet, og i utgangspunktet skal denne hastigheten være fullt ut tilgjengelig for deg dersom du har fiberbredbånd via kabel helt til huset og så lenge du bruker en fysisk nettverkskabel fra hjemmesentralen din. Hastigheten for fiber er oppgitt som opp- og nedlastingshastighet, eksempelvis 500/500 betyr 500 megabits per sekund (Mbps) nedlasting, og 500 Mpbs opplastingshastighet.
Imidlertid kan tilgjengelig kapasitet for internettrafikk bli påvirket av forskjellige forhold, herunder tekniske kontrollmekanismer samt eventuelle andre tidskritiske tjenester du abonnerer på fra oss – herunder Altibox Telefoni og Altibox TV. Trafikk for disse tjenestene vil bli prioritert foran internettrafikk.
Merk at din opplevde hastighet også vil bli påvirket av om din internettrafikk foregår utenfor vårt nettverk, og av om du benytter deg av trådløst nettverk. Hvis du har en wifi-forsterker eller nettverksforlenger som Altibox Wifi Overalt, vil det kunne hjelpe svært godt.
For å måle hastigheten som leveres inn i boligen din, anbefaler vi deg å koble en pc direkte til hjemmesentralen og teste hastigheten.
Hva med Trådløst bredbånd?
Når det gjelder Trådløst bredbånd, merkes nedlastingshastigheten i abonnementet med "opptil" - det fordi vi ikke kan garantere at denne hastigheten alltid kan nås. Hastigheten kan påvirkes av avstand fra 5G-basestasjonen, samt alt fra vær til kapasitet og andre forhold i nettet.